نکات مهم برای کاهش وزن

مراحل چربی سوزی در بدن و چند نکته بسیار مهم که باید بدانید

چربی چگونه در بدن انسان ذخیره می شود؟
در بدن ما با توجه به ژنتیک فردی، تعداد زیادی سلول چربی وجود دارد. پس از مصرف مواد غذایی، چربی ها به صورت مولکول های اسید چرب در این سلول های چربی ذخیره می شوند. هر چه مصرف مواد غذایی رو به افزایش باشد، تعداد و اندازه این سلول ها بیشتر و بیشتر می شوند.

اگر مصرف مواد غذایی بیش از حد باشد، باعث می شود که سلول های چربی جدیدی روی عضلات، کبد و حتی اندام های دیگر به وجود آید، تا همیشه مکانی برای ذخیرۀ آنها تعبیه شده باشد.

اما ذخیره سازی چربی برای بدن چه مزیتی خواهد داشت؟

محققان معتقدند که ذخایر چربی برای بقا انسان کاملاً ضروری است. یکی از مهم ترین فواید ذخیرۀ چربی در بدن، استفاده از این ذخایر به عنوان سوخت اصلی در زمان گرسنگی شدید ناشی از بی غذایی است.

سوالی که احتمالاً ذهن شما را درگیر می کند این است که آیا ذخیرۀ بیش از حد چربی هم می تواند نقش مهمی در زندگی ما ایفا کند؟!

قطعاً خیر. همان طور که می دانید واژۀ “بیش از حد” حاکی از یک اتفاق ناگوار است. ذخایر اضافی چربی با سرعت زیادتری چربی ذخیره می کنند و با سرعت خیلی کمتری می توانند انرژی تولید کنند! از طرفی دیگر، این ذخایر و سلول ها، باعث ترشح بیشتر یک سری هورمون شده که می توانند عواقب بدی داشته باشند. به همین دلیل، رد پای چاقی در بیماری هایی مثل دیابت، فشارخون و … دیده می شود.

 

تفاوت چربی های سفید و قهوه ای
آیا تاکنون با واژۀ چربی قهوه ای مواجه شده اید؟! محققان معتقدند چربی قهوه ای در مراحل چربی سوزی نقش به سزایی داشته و می تواند در روند کاهش وزن به ما کمک کند. از این رو بهتر است اطلاعات کاملی از انواع چربی داشته باشید:

 

چربی قهوه ای
این نوع چربی، همانطور که از نامش پیداست قهوه ای رنگ بوده و عملکرد آن با چربی های سفید کاملاً متفاوت است. وجود تعداد زیادی از میتوکندری هایی که حاوی آهن هستند، این چربی ها را به رنگ قهوه ای درآورده است. میتوکندری ها نیروگاه سلول بوده و برای تولید گرما و سوزاندن کالری نقش به سزایی دارند.

چربی های قهوه ای در بدن نوزادان بیشتر دیده می شود و با افزایش سن از میزان آن ها کم شده و بیشتر در نواحی مثل گردن و قفسه سینه مشاهده می شوند.

چربی سفید
حجم زیادی از این نوع چربی در یک سوم میانی بدن افراد بزرگسال دیده می شود.(شکم، ران، باسن و …) این چربی ها برخلاف چربی های قهوه ای، از میتوکندری کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل سفید رنگ هستند. وظایف اصلی چربی های سفید، عایق بودن آن ها در برابر سرما و ضربه است. به طور کلی؛ در یک فرد سالم بدون اضافه وزن 25-20 درصد وزن بدن را چربی های سفید تشکیل داده اند.

در حال حاضر محققان در تلاش اند تا بهترین روش برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را در اختیار مردم قرار دهند تا با این کار مراحل چربی سوزی را تسریع و تسهیل کنند. محققان دانشگاه جان هاپکینز اظهار کردند که سلول های بنیادین تولید چربی های قهوه ای در سنین بزرگسالی از بین نمی رود، بلکه فقط غیر فعال می شود. همین امر موجب شد تا آن ها با آزمایشات متعدد، راهکار های متعددی را پیشنهاد دادند.

محققان ادعا کردند که اگر روشی برای سرکوب پروتئین های NPY کشف شود (این پروتئین ها باعث ایجاد حس گرسنگی هستند) می توانند چربی های سفید زیادی را به چربی قهوه ای تبدیل کنند. بنابراین در آینده نه چندان دور می توانیم برای این سوال، پاسخی قاطعانه داشته باشیم!

البته پزشکان معتقدند که چربی های سفید به چربی هایی با رنگ بژ تبدیل می شوند، این چربی های بژ می توانند ماهیت مشابهی با چربی های قهوه ای داشته باشند.